צרכנות יעילה או איך לקנות נכון
מקובל לחשוב שצרכנות יעילה מבוססת על השוואת מחירים ורכישת המוצר הזול ביותר. למעשה מדובר בתהליך ארוך יותר שמתחיל כבר בשלב ההגדרה של המוצר הנדרש.
אך לפני שנתאר את תהליך הקנייה, נגדיר תחילה את המושג "יעילות".
"יעילות" הינה השגת התוצאות הטובות ביותר תוך שימוש מיטבי במשאבים העומדים לרשותנו. מכאן שצרכנות יעילה מבוססת על 2 עקרונות:
הראשון הוא להגדיר מראש מה אנחנו צריכים בדיוק כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר.
והשני הוא להשתמש במשאבי הזמן והכסף העומדים לרשותנו באופן הממוקד והמיטבי ביותר.
במאמר זה נתאר את תהליך הרכישה המבוסס על 2 העקרונות הנ"ל.
הגדרה מקדימה
לפני רכישה של מוצר/שירות הגדירו בדיוק מה דרישותיכם ממנו: מהם מאפייני המוצר, מה מהם חשוב יותר ומה פחות, על מה אפשר להתפשר ועל מה בשום אופן לא ובעיקר כיצד יוכל מוצר זה לספק את צרכיכם באופן המיטבי ביותר.
לדוגמה: ברכישת מזגן בררו מהו המזגן המתאים ביותר לשטח הממוזג, היכן מומלץ למקם אותו, מה ההספק המומלץ, עלות ההפעלה ועוד. לימדו את הנושא, היעזרו בנסיונם של אנשים אחרים. ככל שתגדירו במדוייק יותר מה אתם צריכים כך יהפוך תהליך הקנייה ממוקד יותר ויחסוך לכם זמן יקר.
להלן מדריכי קנייה שיסייעו לכם להגדיר את דרישותכם מהמוצר/שירות :
באתר של המועצה הישראלית לצרכנות תמצאו מידע רב על צרכנות בכלל וגם מדריכי קניה הכוללים הנחיות לגבי הבירורים הנדרשים בחנות, למה לשים לב בעת ההתקנה ועוד.
באתר של wisebuy תמצאו מדריכי קניה רבים מפולחים לפי קטגוריות. בכל מדריך תקבלו מידע רב הכולל גם טווחי מחירים ותקופת האחריות המקובלת למוצר.
האתר של ZAP מכיל גם הוא מדריכי קנייה רבים ומפורטים, המפולחים לפי קטגוריות וק' משנה.
במהלך הקניה
שאלו שאלות, בררו היטב מה אתם מקבלים בעסקה, מה המשמעות של המילים הקטנות, האם יש מידע שלא קיבלתם עליו תשובה. האם המוצר/שירות עונה על כל דרישותיכם (אלו שהגדרתם בשלב הקודם), מה אופן התשלום ומועד האספקה. גם בשלב זה ככל שתדעו יותר על המוצר כך יהפוך תהליך הקנייה לממוקד יותר.
בנוסף, קחו בחשבון שיש הבדל בין לקוח שמפגין ידע ויודע בדיוק מה שהוא רוצה לבין זה שמגיע ללא כל ידע מוקדם. ללקוח מהסוג הראשון מתייחסים אחרת וממקדים את ההצעות לדרישות שהוא מציג ולידע שהוא מפגין.
כמה הצעות מחיר
מומלץ לקחת תמיד כמה הצעות מחיר. כמה הצעות עשויות לפתוח לכם אפשרויות רלבנטיות נוספות הקשורות למוצר. ובנוסף לכך הפערים בין כמה הצעות יכולים ללמד אתכם דברים חדשים שאולי לא ידעתם על המוצר/שירות.
אל תתפתו לנסיונות של מוכרים לגרום לכם לבצע קניה מיידית כי "המחיר הנמוך הוא רק היום ומחר יעלה ב- 20%" .. אם אין סיבה מוצדקת לבצע את הרכישה באופן מיידי – קחו כמה הצעות, "קחו את הזמן", לימדו אותן והגיעו להחלטה באופן מחושב.
השוואת "תפוח לתפוח"
קיימים מקרים שבהם קשה להשוות 2 מוצרים כיוון שאינם שוים באיפיונים שלהם.
לדוגמה : בחנות אחת של מכונות כביסה נתנו לכם גם אחריות מוגדלת ל-3 שנים בררו מה מחיר המכונה ללא תוספת האחריות כדי שתוכלו להשוות אותה עם שאר ההצעות הכוללות אחריות רק לשנה. השוואה זאת מכונה "השוואת תפוח לתפוח" ומשמעותה השוואת 2 מוצרים הדומים זה לזה במאפייניהם. השוואה זאת היא תנאי בסיסי במקרים שרוצים לקבל החלטה בין כמה אלטרנטיבות שקולות.
להיות לקוח נאמן – האם זה באמת משרת אתכם
כלקוחות – היו נאמנים רק לעצמכם. לקוח נאמן הוא לקוח שמשלם יותר מהנדרש ברוב המקרים. אל תפתחו נאמנות לשום ספק או שירות. בידקו תמיד אם ניתן לשפר את התנאים ואל תרגישו לא בנוח אם אתם "עוזבים" ספק שירות שנעזרתם בשירותיו במשך כמה שנים.
לאחר הקניה
היו מודעים לזכויותכם בכל הנוגע לביטול עסקאות, הפעלת האחריות, שירות ועוד
מידע נרחב בנושא זה תוכלו לקבל באתר של כל זכות וגם באתר של המועצה הישראלית לצרכנות שהוזכרו לעיל.
הפקת לקחים
אחד העקרונות שכדאי לאמץ בחיים באופן כללי הוא שאירוע הנחווה כטעות או "כשלון" יכול להיות מנוף להפקת לקחים ושיפור עתידי.
רכשתם מוצר/שירות ואינכם מרוצים. הפיקו לקחים מתהליך הקניה. הגדירו לעצמכם מה לא היה נכון בתהליך וכיצד ניתן לשפר תהליכים דומים בעתיד. כנ"ל גם ברכישות בהן הייתם שבעי רצון. הגדירו לעצמכם מה בתהליך הקניה תרם להצלחתה וכיצד ניתן לשכפל את ההצלחה בתהליכי הקניה הבאים.
רכשו בחכמה.