הבית, העסק ומה שביניהם
דליה ורועי (שמות בדויים) הגיעו אליי לייעוץ כלכלי. רועי הוא בעל עסק קטן ודליה היא שכירה.
אחת השאלות הראשונות ששאלתי את רועי היתה : "כמה אתה מרוויח כל חודש?"
רועי חושב קצת ואומר : "אני לא ממש יודע, אולי הרו"ח שלי ידע לענות על זה"
אני : (מתעקש) "חייב להיות סכום שאתה מעביר מהעסק שלך לבית כל חודש".
רועי : "תכל'ס אני לא צריך להעביר כסף מהעסק לבית. יש לנו חשבון אחד שמשמש גם את הבית וגם את העסק. לפחות לגבי דבר אחד אין מה לדאוג – אני בשליטה. כל הזמן עם היד על הדופק ודואג שלא תהיה חריגה מעבר למסגרת"
אז מה היה לנו שם :
- מציאות בה לא ברור מה "המשכורת" של בן הזוג העצמאי ולכן קשה לדעת מה ההכנסה שעליה מתבסס תקציב הבית.
- בהרבה מקרים גם הבית וגם העסק מתנהלים באותו חשבון – מה שגורם לפעילות "מעורבבת" ובעייתית מאוד.
- אין תכנון או היערכות לתקופות מאתגרות שבהן הכנסת העסק יורדת (כמו יולי/אוגוסט) תקופות שבהן גם העסק וגם הבית עלולים לגלוש בקצב מהיר יחסית לכאוס כלכלי.
אחד התנאים לחוסנו הכלכלי של עסק – שיהיה לצידו בית שמתנהל באופן יעיל ומאוזן (וכמובן גם להיפך).
במאמר זה נתאר סדרת פעולות הנדרשות כדי להגיע למצב בו העסק והבית פועלים באופן בריא ויעיל – שניהם ביחד וכל אחד לחוד.
הפרדת חשבונות
מומלץ להפריד בין חשבונות העסק והבית באופן מוחלט.
הוצאות/הכנסות העסק יועברו דרך חשבון העסק ופעילות הבית – דרך חשבון הבית.
הוצאות שלא ברור למי הן שייכות ניתן לבחון לפי השאלה : האם ההוצאה היתה פעילה אם העסק לא היה קיים? אם כן – היא שייכת לבית , אחרת שייכת לעסק.
במקרים שבהם הוצאה משמשת גם לבית וגם לעסק מומלץ לבחון היכן היא דומיננטית יותר. לדוגמה : רכב , אם משמש בעיקר בעסק – אפשר לנהל אותו דרך חשבון העסק.
קביעת המשכורת החודשית המועברת מהעסק לחשבון הבית
בשלב ראשון יש לנתח את מחזור ההכנסות
מטרתו של שלב זה היא להגיע לסכום ההכנסות הממוצע שיכנס לעסק כל חודש.
ניתן להגיע לסכום זה עפ"י ממוצע ההכנסה ב- 12 החודשים האחרונים.
לחילופין ניתן לנתח את הפעילות של העסק לפי : תחומי פעילות, עונתיות, מספר שירותים/יחידות הצפוי להימכר כל חודש וכדומה.
בשלב זה יש למפות את כל ההוצאות הקבועות בעסק ולהפחית אותן מההכנסות
הוצאות קבועות משמשות לניהול שוטף של העסק כגון : שכירת משרד, תקשורת, הנה"ח, הוצאות משרדיות, אזעקה ומוקד, חשמל וכדו'. הן אינן משמשות באופן ישיר ליצירת המוצר או השירות הנמכרים ע"י העסק.
ניתן לזהות הוצאות אלה כהוצאות שיתבצעו גם אם העסק לא ייצר וימכור מוצרים או שירותים ללקוחותיו.
כעת, יש לנתח את ההוצאות המשתנות ולהפחית גם אותן מההכנסות
הוצאה משתנה היא כל הוצאה המשמשת ליצירת המוצר או השירות הנמכרים ללקוח. לדוגמה : רכישת כמות של קמח להכנת עוגות במאפייה. סך ההוצאות המשתנות ייגזר מכמות המוצרים/שירותים שימכרו בעסק במהלך החודש.
=> נשארנו עם רווח תפעולי המתאר הכנסות בניכוי הוצאות (משתנות וקבועות)
כעת נוריד מסכום הרווח התפעולי את כל ההפרשות לקה"ש/קופת גמל/פנסיה
ואת מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי. הסכום שנותר הינו הרווח לאחר מס (ולאחר הפרשות סוציאליות).
הרווח לאחר מס הינו הסכום שניתן להעביר אותו באופן מלא לבית.
סכום זה ישמש אותנו לקביעת ה"משכורת" שתועבר מהעסק לבית כל חודש.
רצוי שסכום זה יהיה קבוע ויועבר כל חודש, גם כשמדובר בחודשים עם הכנסות גבוהות שאפשר להעביר יותר וגם בחודשים עם הכנסות נמוכות.
כמה הערות :
א. הסכומים הנ"ל הינם לפני מע"מ! לא לשכוח לקחת גם את המע"מ בחשבון בתזרים העסק.
ב. בתחזית ההכנסות/הוצאות היו שמרנים ואל תגדירו תחזיות אופטימיות מידי.
ג. ניתן ורצוי להיעזר ברואה החשבון שלכם לביצוע התחשיב הנ"ל.
בניית תקציב לבית
יש לבדוק את תקציב הבית במטרה לקבל תשובות על השאלות הבאות :
- מהו סך ההוצאות/הכנסות (כולל ההכנסה הקבועה מהעסק)?
- האם קיים גרעון ז"א הוצאות גבוהות מהכנסות ואם יש כזה – מה היקפו ואיך ניתן להקטין אותו (הפחתת הוצאות, הגדלת הכנסות, מיחזור הלוואות)?
ב- מדריך לניהול התקציב המשפחתי תמצאו הדרכה צעד-אחר-צעד לגבי אופן בניית התקציב וגם כיצד ניתן לעקוב אחריו בשוטף.
תכנון תזרים המזומנים גם בבית וגם בעסק
שלב זה יתן מענה, בין השאר, על השאלות הבאות :
- באיזה יום בחודש מתאים להעביר את הכסף מהעסק לבית?
- האם נדרש לחלק את הסכום המועבר לכמה מועדים?
- אלו התחייבויות של הבית יסגור הסכום שמועבר מעסק?
לצורך ביצועו של שלב זה יש למפות את מועדי ההכנסות וההוצאות בבית ובעסק. ולפיהם לתכנן את העברות הכספים.
לדוגמה : נניח שהגענו למסקנה שהסכום המועבר מהעסק לבית יהיה 9,000 ₪
ו"יכסה" 2 חיובים :
ב- 10 לכל חודש חיוב אשראי בסה"כ ממוצע של 5,000 ₪
וב- 15 לכל חודש חיוב של המשכנתא בסכום של 4,000 ₪.
לכן נפצל את הסכום הנ"ל ונעביר באופן הבא :
העברה אחת ע"ס 5,000 ₪ עד ה-10 לחודש
והעברה שניה ע"ס 4,000 ₪ עד ה- 15 לחודש
חלוקת ההעברה ל-2 פעימות תקל על תזרים העסק ותמנע מצבים של העברה מוקדמת מידי שאין בה צורך. להרחבת נושא תזרים המזומנים הביתי ניתן לקרוא כאן
במקביל יש לבצע גם תזרים מזומנים לעסק. פעילות זאת הינה אחד התנאים הבסיסיים לעסק המתנהל באופן יעיל ונדרש לבצעה באופן קבוע ושוטף. היא תתואר באופן מפורט באחד המאמרים הבאים.
לאחר שיישמנו את השלבים הנ"ל. חשוב לבצע בקרת תקציב ותזרים באופן שוטף אחת לפרק זמן כדי לוודא החשבונות מתנהלים היטב וההנחות שהנחנו אכן משקפות את המציאות גם בעסק וגם בבית.
לסיכומו של דבר,
כדי להתנהל באופן יעיל ותקין גם בעסק וגם בבית יש לבצע הפרדה מליאה ביניהם.
בנוסף לתכנן את זרימת הכספים בין שניהם וגם לבצע עליה בקרה שוטפת. "הפרד ומשול".